איך לשמור על פרגולות מפני יונים?

במדינה חמה כמו ישראל, כשלפי כל התחזיות מספר ימי השמש ובפרט אלה הלוהטים במיוחד רק ילך ויגדל עקב משבר האקלים, פרגולה היא מוצר הכרחי לכל חצר, מרפסת או גג. מעבר להיותה פתרון הצללה יעיל להפליא, כזה שמאפשר לנו לשבת תחת כיפת השמיים בכל שעות היום כולל בימים הכי חמים, פרגולה משדרג גם את האסתטיות של המרחב שבו היא מותקנת. פרגולות אלומיניום מתאפיינות גם בעמידות גבוהה כך שכמעט אין צורך בתחזוקה – פרט להגנה מפני יונים.

למה חשוב להגן על פרגולה מפני יונים?

בשפה העברית יש כמה וכמה ביטויים חיוביים מאוד שכוללים יונים. כך למשל "כמו זוג יונים" מבטא הרמוניה ואהבה יציבה. כולנו גם מכירים את "יונת השלום" וזוכרים איך "יונה עם עלה של זית" בישרה על קץ המבול – אבל במציאות יונים עלולות להפוך למפגע.

חשוב להדגיש מיד: אין סיבה לפגוע ביונה, אבל כן כדאי להרחיק אותה מהפרגולה. לשלשת יונים עלולה להשאיר כתמים דוחים על קורות האלומיניום ועל החיפוי של מתקן ההצללה, ובנוסף עלולה לגרום גם להתפתחות מחלות עקב נוכחות של חיידקים ו-וירוסים שהיונים נושאות איתן.

סכנה אחת היא דלקת מוח נגיפית. עוד מחלה אפשרית היא פאראטיפוס שהמקור לה הוא חיידק סלמונלה (שנמצא לפעמים גם בביצים ובעופות) ואשר גורמת לכאבי בטן ושלשולים. בנוסף יונים עלולות להשאיר אחריהן קרציונים שמוצצים דם ועוד מחלה שמועברת ע"י יונים לבני אדם היא דררת (שבין תסמיניה דלקת ריאות). בהתאם כדאי להיעזר באחד הפתרונות המומלצים של הרחקת יונים מפרגולה.

דוקרנים

דרך אחת פשוטה ואפקטיבית להרחיק יונים מפרגולות ומסוככי זרועות היא להתקין עליה דוקרנים. ישנם שני סוגים של דוקרנים, מפלסטיק ומנירוסטה, ועוד בחירה חשובה היא צורת הפריסה של החודים – למשל בצורת האות W או בצורת האות Z.

דוקרנים מפלסטיק זולים יותר אבל עמידים פחות. דוקרני הנירוסטה הם הפתרון האידיאלי לטווח ארוך, אם כי הם מחייבים השקעה כספית גבוהה יותר. כל אחד ואחת יכולים כמובן לבחור מהו יחס העלות-תועלת הנכון עבורם, כשגם דוקרני הפלסטיק וגם אלה מהנירוסטה מונעים מהיונים לעמוד על הפרגולה וללכלך אותה (ואתכם).

אמצעים אלקטרוניים להרחקת יונים מפרגולות

הרחקת יונים מפרגולות בעזרת דוקרנים היא כאמור פתרון פרקטי, אבל הוא עלול לפגוע במידה מסוימת באסתטיות של הפרגולה. דרך נוספת לבצע הרחקה של יונים מפרגולה, מבלי להשפיע על המראה שלה, היא באמצעות מכשור אלקטרוני מתקדם.

המכשירים היעילים ביותר הם אלה שמשמיעים צלילים. גלי הקול של מכשירים להרחקת יונים מתאפיינים בתדרים שהאוזן האנושית לא יכולה לקלוט, אבל האוזן של היונה כן. מאחר שהצלילים מחקים קולות שמלחיצים את היונה – בעיקר קולות של עופות דורסים שטורפים יונים – היא לא תתקרב אל הפרגולה שלכם.

פס הלם

טיפול ביונים על פרגולה אפשרי גם עם פס דריכה. זהו פס שמוצמד אל החלק העליון של כל אזור שיונים עלולות לנחות עליו ולהשאיר מזכרות לא נעימות ולא רצויות, ושכולל מעגל חשמלי. כשיונה דורכת על הפס, המעגל החשמלי נסגר ומיוצר זרם חשמלי.

הזרם כמובן חלש מאוד, כך שליונה לא ייגרם חלילה נזק, אבל הוא מספיק חזק כדי להרתיע את היונה מלהישאר על הפרגולה ולטנף אותה.

איך לבחור את הפתרון הנכון ביותר?

לכל אחד מהאמצעים להרחקת יונים מפרגולות – פס הלם/דריכה, דוקרנים מפלסטיק/נירוסטה, מכשיר אלקטרוני – יש גם יתרונות וגם חסרונות מסוימים. בכל מקרה הם יבצעו את המשימה וישמרו על הפרגולה מפני יונים, וכדי לבחור מתוכם את זה הטוב ביותר עבורכם ספציפית מומלץ להתייעץ עם מומחים להרחקת יונים.

סוגי בדים - Citel

סוגי בדים - Citel

הבדים מיוצרים מחוט אקריליק מצופה טפלון
לפרטים

סוככי זרועות – Llaza

סוככי זרועות – Llaza

לעמידות ציפוי לתנאי מזג אוויר קיצוניים
לפרטים

מסך גלילה / סגירה למרפסת

מסך גלילה / סגירה למרפסת

מסכי הגלילה עם אופציה לידני/חשמלי
לפרטים

חומרים מתקדמים

חומרים מתקדמים

הפתרון המושלם לכל עונות השנה
לפרטים